Newsletter

O marce

VZÓR - DOBRY DESIGN JEST PONADCZASOWY

Vzór powstał z pasji do designu i marzenia o stworzeniu kolekcji opartej o ikony polskiego projektowania, do której w przyszłości dołączą projekty wybitnych współczesnych twórców.
Dzięki przedsięwzięciu stworzono warunki do tego aby projekty, o których do dziś wiedzieli tylko nieliczni, które dotychczas znane były w najlepszym wypadku z wystaw lub czekały na swoją rynkową szansę w muzealnych magazynach trafiły do produkcji seryjnej i stały się dostępne dla konsumentów designu.

A wszystko z poszanowaniem praw patentowych i autorskich, przy jednoczesnym wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii produkcji i materiałów.
Kolekcje marki Vzór przedstawiane będą nie poprzez luźno powiązane ze sobą produkty, ale poprzez sylwetki projektantów.

Marka zadebiutowała w czerwcu 2012 roku wprowadzając do produkcji seryjnej kultowy fotel Romana Modzelewskiego (RM58). W 2013 r. opracowano i wdrożono do produkcji fotel RM56 wykonany z kompozytu. W najbliższych planach marki Vzór są inne modele projektu Romana Modzelewskiego. Fotel RM 56 wykonany w sklejce oraz model RM 57 w wersji tapicerowanej. Wszystkie modele w różnych wariantach kolorystycznych i materiałowych będą zamykały przekrojową kolekcję Romana Modzelewskiego i zarazem otwierały kolekcję marki Vzór.
czytaj więcej

Linie produktowe

fotele z linii RM58

Fotel RM58 to wprowadzona do produkcji seryjnej w 2012 roku wersja kultowego fotela projektu Romana Modzelewskiego.

Wykonany w roku 1958 prototyp z laminatu poliestrowo-szklanego był prekursorskim zastosowaniem tego tworzywa w Polsce, a od strony formalnej stanowił unikatowy w skali światowej przykład w pełni uformowanej, jednorodnej organicznej skorupy siedziska. Jeden z oryginalnych egzemplarzy fotela został zakupiony przez londyńskie Victoria & Albert Museum do kolekcji światowego designu. Fotel był prezentowany przez V&A na wystawie „Cold War Modern: Design 1945-1970” będącej ekspozycją zestawiającą dzieła nowoczesnego designu, architektury, filmu i popkultury, powstałe w okresie „zimnej wojny” po obu stronach Żelaznej Kurtyny. Fotel znalazł się również wśród obiektów wystawionych na zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawie „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968”, która prezentowała ikony polskiego designu. Dwa oryginalne fotele „RM58” znajdują się ponadto w stałej kolekcji Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego MNW.
Po ponad pół wieku od powstania, fotel autorstwa Romana Modzelewskiego zadebiutował ponownie. Dzięki nieużywanej dotąd w polskim przemyśle meblarskim technologii rotoformowania odtworzono historyczny model fotela, który dzięki zastosowaniu nowej technologii produkcji dostępny jest w dwóch wersjach wykończenia: wersji matowej, z siedziskiem z polietylenu barwionego w masie i wersji classic, z siedziskiem z polietylenu lakierowanego na wysoki połysk. Precyzyjnie opracowana forma stanowi stuprocentowe odwzorowanie względem oryginału.

Produkcja RM58 w nowym materiale i z wykorzystaniem technologii przemysłowych umożliwiła odejście od ograniczeń związanych z produkcją o charakterze rzemieślniczymi i zaoferowanie produktu o stałych parametrach jakościowych, który może być produkowany szybko i względnie tanio, w dużych seriach. Całkowite przeprojektowanie technologii produkcji fotela umożliwiło również rezygnację ze stałego połączenia nóg fotela z siedziskiem (obecnie nogi są wkręcane w siedzisko w specjalnie zaprojektowane do tego celu inserty zatopione w masie skorupy) dzięki czemu istotnie ograniczono rozmiar fotela w transporcie, ułatwiając jego dystrybucję i obniżając jej koszty.

Przywrócenie fotela z zastosowaniem technologii rotoformowania umożliwiło ponadto zaoferowanie fotela w wersji matowej, która poza nową jakością natury estetycznej proponowana jest w nowej, współczesnej gamie kolorystycznej, specjalnie dobranej w porozumieniu z dysponentem osobistych praw autorskich – wdową po Romanie Modzelewskim Panią Werą Modzelewską. Wersja klasyczna (lakierowana) oferowana jest natomiast w oryginalnej, zaprojektowanej przez artystę palecie kolorystycznej.
więcej


fotele z linii RM56

Fotel RM56 to nazwa towarowa fotela projektu Romana Modzelewskiego, który w wersji wykonanej z tworzywa sztucznego powstał w 1956 r. Prototyp siedziska powstał najprawdopodobniej w 1946 roku. Siedzisko w formie organicznej uformowane było ze sklejki i osadzone na metalowej konstrukcji o abstrakcyjnej formie. Był to jeden z pierwszych przykładów zastosowania plastycznych właściwości sklejki w polskim meblarstwie. W 1956 roku Roman Modzelewski powtórzył ten projekt w winidurze - poli(chlorkuwinylu). Wykonany w tej wersji materiałowej fotel otrzymał II nagrodę w kategorii mebli indywidualnych na II Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz w Warszawie w roku 1957.
Fotel wdrożono z wykorzystaniem nowoczesnego kompozytu QUADUR. Materiał siedziska skomponowano z indywidualnie dobranych żywic, włókna konstrukcyjnego i wypełniacza. Na potrzeby projektu dodatkowo opracowany został sposób iniekcji. Pozwoliło to wiernie przenieść oryginalną formę fotela do dzisiejszych możliwości technologicznych.

W trakcie prac nad formą siedziska wprowadzono wiele praktycznie niewidocznych dla oka ale istotnych z perspektywy ergonomii oraz walorów użytkowych fotela zmian. Odtworzono historyczny model fotela dostępny jest w pełnej palecie kolorystycznej RAL. Produkowana obecnie wersja fotela posiada nóżki zapewniające usadowienie siedziska na wysokości typowej dla foteli. W trakcie przygotowania jest ponadto wersja z nogami przeprojektowanymi w taki sposób aby zapewniały kąt ułożenia siedziska oraz jego wysokość odpowiadające parametrom krzesła, które będzie można wykorzystać przy stole lub biurku.

Produkcja RM56 w nowym materiale i z wykorzystaniem technologii przemysłowych umożliwiła odejście od ograniczeń związanych z produkcją o charakterze rzemieślniczymi i zaoferowanie produktu o stałych parametrach jakościowych, który może być produkowany szybko i względnie tanio, w dużych seriach. Całkowite przeprojektowanie technologii produkcji fotela, w szczególności zatopienie w masie skorupy insertów, umożliwiło łączenie nóg ze skorupą siedziska w wytrzymały sposób bez konieczności przewiercania siedziska na wylot, co istotnie poprawiło walory estetyczne fotela.
W przygotowaniu jest ponadto wersja z siedziskiem ze sklejki.
więcej